דף הבית כללי
Nov
27

הכירו את שמן הקוקוס – יתרונות וחסרונות
27-11-2016

כללי / 0תגובות

שמן הקוקוס נמצא היום בכול מקום, בין אם על מדפי החנויות או ברחבי המדיה החברתית. כן, מדובר באותו שמן טרופי בעל ריח מתוק שהתפרסם כמוצר מזון שיכול להאט את ההזדקנות, לעזור ללב ולבלוטת התריס, להגן מפני מחלות כמו אלצהיימר, דלקת פרקים, סוכרת ואפילו לסייע לירידה במשקל.

אנשים מוסיפים היום שמן קוקוס לכול משקה ותבשיל וכלה בממרחים של שמן קוקוס וחמאה.

מה מיוחד בשמן הקוקוס?

שמן קוקוס מיוצר על ידי סחיטת השומן מה”בשר” הלבן שבתוך אגוז הקוקוס הענק. כ-84% מכמות הקלוריות של שמן הקוקוס מגיעים משומן רווי, בהשוואה ל-14% מכמות הקלוריות של שמן הזית שמגיעים משומן רווי ו-63% מקלוריות החמאה. מאפיין זה מסביר מדוע שמן הקוקוס, כמו גם החמאה, הופך למוצק בטמפרטורת החדר ולמה הוא ניחן בחיי מדף ארוכים ויכולת לעמוד בטמפרטורות בישול גבוהות.

השומן הרווי של הקוקוס מורכב בעיקר מטריגליצרידים בעלי שרשרת בינונית, או בקיצור MCT (Medium Chain Triglycerides). טריגליצרידים אלה מייצרים קטונים רבים יותר לכול יחידת אנרגיה בהשוואה לתזונת שומנים רגילה. יש הסבורים שהגוף שלנו מטפל בשומנים אלה באופן שונה מאשר בשומנים ארוכי שרשרת שנמצאים בשמן צמחי נוזלי, בשמן של מוצרי חלב או בשמני הבשר.

היתרונות של חומצות שומן בעלי שרשרת בינונית טמונה בכך ששומנים אלה לא רק נספגים בקלות על ידי הכבד אלא גם גורמית לפעילות מהירה יותר של המטבוליזם. המשמעות היא שאחר כך הגוף יכול להמירם לקטונים (Ketones), תוצרי הלוואי של פירוק השומנים שגם מסיסים במים. רקמות הגוף יכולות להשתמש בקטונים כבמקור לאנרגייה, גם למוח. הקטונים הוכחו כבעלי השפעה תירפויטית על אנשים שסובלים מאובדן זכרון כמו במקרה של מחלת האלצהיימר.

האם לשמן הקוקוס יש יתרונות בריאותיים ללב?

התאגדות הלב האמריקנית (The American Heart Association) מציעה להגביל את צריכת השומן הרווי למקסימום 13 גרם ביום. זוהי כמות שמכילה כף אחת של שמן קוקוס.

ולפני שנמשיך, תזכורת לגבי שני סוגי הקולסטרול:

  • LDL– הקולסטרול “הרע”, מסייע ליצור פלאק שחוסם את העורקים.
  • HDL– הקולסטרול “הטוב” מסייע לסילוק ה-LDL “הרע”.

אנשים שתומכים בצריכת שמן קוקוס מצביעים על מחקרים שמרמזים על כך שהשומן הרווי MCT שנמצא באגוזי הקוקוס יכול להגביר את רמות הכולסטרול ה”טוב” (HDL). לטענתם, שמן הקוקוס מזיק פחות לבריאות הלב מאשר השומן הרווי שנמצא במזונות מהחי כמו גבינה וסטייק, או מוצרים שמכילים שומן טרנס. אלא שהוא גם מעלה את רמות הכולסטרול ה”רע” (LDL).

יש המציעים להשתמש בבישול או באפייה בשמן קוקוס אורגני נטול כולסטרול במקום בחמאה או בשומן, רק אל תשכחו להשלים את צריכת השומן שלכם גם ממקורות בלתי רוויים כולל אבוקדו, שמן זית ואגוזים.

למעלה